onsdag 10 juni 2009

Fotboll

Enda anledningen till att jag skulle titta på fotboll är att man har en ursäkt att dricka öl. Jag fattar inte att jag tycker det är så jävla tråkigt med sport men jag tycker verkligen det. Jag skulle aldrig klara av att se en hel match av någonting överhuvudtaget. Ishockey är ännu värre. Det är fan det tråkigaste som finns. Jag var med på en match på Scandinavium för några år sedan... Ja, men eller hur... Jag var mest irriterad för att baren var stängd mellan perioderna. Sen pratade jag för högt också. Och ställde frågor. Det fick man inte göra för dom som satt framför. Och som dom brölade. Som djur. Man får bröla på en match men fråga vad det är som händer så att man fattar något - nej, det är minsann inte tillåtet. Inte för att jag var så intresserad av det som hände på isen egentligen - det kan jag ju erkänna - det var mest för att få tiden att gå som jag pratade. Jag köper inte riktigt det här med att titta på sport är att man umgås. Sitta och glo på en boll eller puck som inte går annat än framåt och tillbaka och bröla lite emellanåt - hur skoj? Och ta matcher som det inte händer något i! Ja, som slutar 0 -0. Hur kul är det? Sitta där i flera timmar och glo på ingenting. Helt utan resultat. Det slutade med att jag ut och rökte - gick för att hitta något att dricka - gick för att gå på toaletten - vilket torde betyda att jag faktiskt hittade något att dricka - ha ha ha... Till slut hörde jag hur dom som satt framför oss sa till varandra: "Ööööööööööh - bröl - bröl - jag fattar inte - bröl bröl - varför man går på ishockey om man inte är intresserad - bröl bröl!". På det svarade jag: "Nej, inte när man upptäckt något som lockar mer och som kallas gin & tonic pojkar!" och valde att vänta utanför på mitt sällskap. Jag kommer aldrig att göra om det. Jag fattar att det handlar om stämning och att det kan vara spännande om det är lika och det är en halv minut kvar och någon gör mål men matcherna är för långa. Det hade räckt med två perioder eller två halvlekar på femton minuter vardera. Så hinner det inte bli så jävla tråkigt. Jag tror att matcher är så långa för att folk skall hinna få i sig en sex - åtta öl. Herre Gud - det kan man väl dricka ändå - utan att hitta på en löjlig ursäkt som fotboll.

Jag kan EN sporthistoria. Den är hämtad ur det verkliga livet. Jag står på Mc Donalds halv sex på morgonen efter en kväll på stan som avslutades på Park Lane. På Park Lane hade jag tidigare sett en tjej som var något så in i helsicke lång. Hon var verkligen LÅNG. Om jag ska överdriva lite så att man fattar så var hon liksom SEX METER eller nåt. Ja, men eller hur! Helt galet lång! Brevid mig i andra kön står den här tjejen och som den översociala alkoholist man är halv sex på morgonen skall jag givetvis tala om för henne att hon är lång. Ja, men eller hur... Som om hon inte visste det redan och som om hon aldrig hade hört det förrut. Och sen kom den - den där klassiska - "Spelar du basket????" - ja, för alla färgade kan dansa bra och alla japaner har sushirestaurang och jag om någon borde väl fan inse att fördomar är just bara fördomar. Men det är väl just det - man tror att man är så jäkla fördomsfri. Jag kommer aldrig glömma hennes svar - det var så jävla bra - och ja, hon hade nog fått frågan en och annan gång förrut för hennes svar löd: "Ja, och du - du spelar minigolf va?"

Klockrent svar.

Jag var ägd.

Nu blir det en öl till.

Men istället för fotboll så blir det roliga klipp på youtube.

Kramar & Sånt

-A-

Inga kommentarer: